[DE] [PL] [CZ] Výlet přes tři země do Meziměstí

19.6.2024 8:00 Helmut Böhme

Když jsem se dozvěděl, že firma Trak Rail dne 15. 6. 2024 pořádá Den otevřených dveří, řešil jsem, jak se tam dostat. Sice bych mohl používat ranní letní spoj do Prahy s odjezdem z Dresden Hbf v 3:01 h, ten ale vycházel cenově příliš draze, a protože alternativa přes Polsko by trvala jen o 7 min déle, použil jsem tuto druhou možnost. Do Görlitzu jsem využil můj Deutschlandticket, cesta do Zgozelce je i tak zadarmo, a potom se daly uplatnit národní tarify.

Protože jsem nechtěl vyměnit Eura za Zloté a nebyl jsem si jistý, zda u průvodčího dopravce Koleje Dolnoslezské můžu zaplatit kartou, zkusil jsem internetový portál KD a hned jsem ztroskotal při pokusu koupit jízdenku Görlitz – Meziměstí, i když všechny spoje KD obslouží. Naštěstí mě napadlo to rozdělit na dvě jízdenky: Görlitz – Boguszów Gorce Wschód a Boguszów Gorce Wschód - Meziměstí. Druhý problém bylo zaplacení. Přímo zaplatit kartou Visa nešlo, podařilo se mi ale nakonec s Google Pay. Tak jsem vyrazil tramvají v 3:30, po pěším přesunu ze zastávky Zur Neuen Brücke na nádraží Dresden-Klotzsche jsem pokračoval ve 4:08 h do Görlitzu.

Görlitz

Tam jsem měl 10 min na přestup do SA135 007 do Jelenie Góry. Když jsme se rozjeli, mladý muž zběsile vyběhl po schodech a marně doufal, že motorák ještě jednou zastaví. Měl smůlu a musel 2 hodiny čekat na další spoj anebo řešit, jak se dostat do Polska jinak.

Jelenia Góra

V Jelení Hoře jsem měl 9 min a přestup, a tak i chvíli čas pořídit fotky.

Boguszów Gorce Wschód, 2. nástupiště

Na zastávce Boguszów Gorce Wschód jsem poněkud krkolomně vystoupil na nástupišti, které by německé úřady asi zakázaly.

Boguszów Gorce Wschód, cesta k 3. nástupišti

Severním směrem se dostanete na 3. nástupiště.

Boguszów Gorce Wschód, 3. nástupiště

Přišel tam Polák s rodinou a zeptal se, zda odtud odjede vlak do Adršpachu. Skromnou znalostí polštiny jsem mu rozuměl a potvrdil slovem „tak“, že to tak je.

ET22 774

V dálce něco zahoukalo, a tak jsem rychle utíkal na lávku, kde se mi podařilo fotit lokomotivu dopravce PKP Cargo.

Budovy na ulici královny Jadwigy

Protože jsem měl ještě víc jako hodinu do odjezdu vlaku, šel jsem směrem do města. Wikipedia mi přitom prozradila, že budova celkem vpravo byla do roku 1912 přijímací budova tratě do Meziměstí.

Most přes hlavní trat’ Jelenia Góra – Wrocław

Přes ten rezavý most v pozadí jsem potom jel. Ulice je jenom vyasfaltovaná k mostu, dál je jenom nezpěvná polní cesta, asi došly peníze z fondu, o kterém na ceduli je řeč.

Vlak KD do Adršpachu

Vlak do Čech přijel velmi dobře obsazený asi s turisty do Adršpašských skal.

Meziměstí, Trak Rail

Já jsem ale už vystoupil v Meziměstí a navštívil den otevřených dveří firmy Trak-Rail. Co tam je momentálně rozpracované, najdete ve fotogalerii. Kromě toho tam byla modelová kolejiště a svezení drezínami.

Meziměstí, muzeum na nádraží

Potom jsem si ještě prohlédl muzeum.

Meziměstí nádraží

V 11:12 h se vrátil KD do Polska. Hurvínek musel ustoupit spešňáku s odjezdem v 11:19 h, kterým jsem potom odjel do Jaroměře a motorák od vlečného vozu vpravo odjel tankovat.

Jaroměř

Po návratu z nákupu v Kauflandu jsem fotil Desiro Arrivy, které přijelo z Liberce, a rychlík ČD do Prahy.

Hodkovice nad Mohelkou

V 13:43 h jsem potom chtěl jet rychlíkem Arrivy do Liberce. Sice jsme na cestě pobrali 5 - 10 min zpoždění kvůli čekáním na protijedoucí vlaky, to mě ale neznervóznělo, protože podle jízdního řadu bych měl v Liberci 35 min na přestup.

Rozčarování přišlo v Hodkovicích nad Mohelkou, kde jsme mimořádné zastavili, a bylo nám oznámeno, že v Rychnově u Jablonce nad Nisou vykolejil motorový vůz a bude NAD.

Hodkovice nad Mohelkou, čekání na NAD

Po 40 min čekání přijel autobus, do kterého se všichni jen s námahou nacpali. V Rychnově cestující s jízdním kolem a kočárky samozřejmě neměli šanci do autobusu nastoupit a byly odkázáni na MHD do Liberce.

Zittau, motorová lokomotiva posledního vlaku

Můj přípoj byl samozřejmě pryč, a tak jsem nejprve v 17:33 h jel do Zittau, kde jsem natočil příjezd úzkorozchodného vlaku z Bertsdorfu.

Zittau, vlevo vlak do Drážďan, uprostřed vlak z Drážďan a vpravo do Cottbusu

V 19:04 h jsem potom jel vlakem Trilexu domů. Spolková policie prověřovala skupinu podezřelých Němců, kteří prohlásili, že byli na Ještědu. Nakonec jim věřili a odešli.